Kaju, fıstığı olduğu kadar meyvesi de tüketilebilen, mineral ve vitamin açısından oldukça zengin bir besindir. İhtiyacınız olan C, E ve K vitaminleri yanında, demir, bakır, fosfor ve kalsiyum mineralleri açısından zengin olan kaju fıstığı, sağlıklı ve enerji dolu bir hayat için tüketilmesi gereken besinler listesinde başlarda yer alıyor. Besleyici içeriği sayesinde spor yapanlar ve günlük hayatın temposunda enerjisini yüksek tutmak isteyenler için ideal bir kuruyemiş.

Bir avuç kaju fıstığı (yaklaşık 25 gram, 138 kalori) size 2-3 liraya mal olur. Kajunun fıstığı, elması, hatta fıstığından elde edilen yağının bile sağlığa faydaları saymakla bitmez.

Sindirim sisteminin düzenli işlemesine, dolaşım sistemimin düzenli çalışmasına, kanserden kalp rahatsızlıklarına kadar bir çok hastalığın önlenmesine destek olan kajuyu daha yakından tanıyalım. İçerdiği sağlıklı yağ asitlerinden, meyvesindeki vitaminlere kadar hepsini senin için detaylı araştırdık.

Kaju Nedir?

Daha çok fıstığına aşina olduğumuz kaju aslında anavatanı kuzey doğu Brezilya olan bir meyvedir. Yaklaşık 500 yıl önce Portekiz kolonileri kajuyu tüm dünyaya ihraç etmeye başladılar. Kaju ağacı, 4 mevsim yeşil kalabilen, kaju fıstığı ve kaju elması üreten tropikal bir ağaçtır. Kaju ağacı, Muson Asyası gibi tropikal iklimin egemen olduğu fazla yağış alan bölgelerde yetişir. Şuan kaju üretiminin en çok yapıldığı ülkeler arasında Vietnam, Nijerya, Hindistan ve Fildişi Sahilleri var.

Kaju Fıstığı Faydaları Nelerdir?

Diş Sağlığı

Araştırmacılara göre kaju fıstığı, içerisindeki bileşenler sayesinde diş çürümesine sebep olan bakterilerin yok olmasına yardımcı oluyor. Kimi araştırmacılar ise, kaju fıstığı tüketiminin diş apnesinin önlenmesinde etkili olduğunu söylüyor.

Göz Sağlığı

Kaju fıstığı, içerisinde zeaksantin sayesinde gözlere faydalıdır. Önemli bir antioksidan olan zeaksantin, gözü zararlı UV ışınlardan korunmasında adeta bir kalkan görevi görüyor. Ayrıca gözlerin daha güçlü ve sağlıklı olmasına yardım ediyor.

Kilo Verme

Kaju fıstığı yağlı bir kuruyemiş olarak düşünülse de, içerisindeki yağın %75’i doymamış yağ asitlerinden oluşur ve iyi kolesterol içerir. Doymamış yağlar vücuda daha fazla enerji sağlar, metabolizmayı hızlandırır. Bu da kilo vermemize yardımcı olur, tabi ölçüyü kaçırmadığınız sürece.

Beyin Fonksiyonları

Beynimizde, beyin hücrelerinin üretimi için bulunan çoklu ve tekli doymamış yağlar vardır. Kaju bu iki yağı da içerisinde bulundurur. Ayrıca kaju, beyindeki oksijen sirkülasyonunu arttırır. Bu da hafıza gelişimine yardım eder.

Kalp Sağlığı

Kaju, oleik ve palmitoleik yağ asitleri gibi tekli doymamış yağ asitlerince zengindir. Bu temel yağ asitleri, iyi kolesterolü arttırırken zararlı olan düşük-yoğun lipoprotein seviyesini azaltır. Tekli doymamış yağ asitleri trigliserid seviyesini azaltır ve koroner arter hastalıklarını önler.

Kemikler

Kaju fıstığında bulunan magnezyum, kemik yapısının sağlıklı olmasına yardımcı olur. İçerdiği kalsiyum sayesinde kemiklerdeki mineral yoğunluğu kaybının önlenmesinde faydalıdır.

Ayrıca kaju fıstığı, içerdiği çinko minerali sayesinde, erkekte sperm sayısının artmasına yardımcı olur.

Kaju Fıstığı Besin Değerleri Nelerdir?

Kaju fıstığı, fosfor, magnezyum, potasyum mineralleri ile C ve E vitaminleri açısından oldukça zengin bir kuruyemiştir.
100 gram tuzsuz kaju fıstığında 580 kalori var. Bunun %70’i yağ, %19’u karbonhidrat ve %11’i protein. Bu kadar kalori gözünüzü korkutmasın. Çünkü kaju, içerdiği sağlıklı yağlar sayesinde vücudun yağ yakım prosesini hızlandırıyor. Metabolizmayı hızlandıran kaju fıstığı ile kilo vermek bile mümkün.

kaju-besin-degerleri

Hamilelikte Kaju Faydaları

Alerjiniz olmadığı sürece, Kaju fıstığını hamilelik sırasında gönül rahatlığıyla tüketebilirsiniz. Hamilelik sırasında tüketilen kaju fıstığı sayesinde, bebeğiniz alerjenlere karşı direnç geliştirir ve bebeğinizin fıstıklara karşı oluşabilecek alerji riskini azaltmış olursunuz.
Kaju fıstığı, vücudunuzdaki kötü kolesterol seviyesinin azaltılmasında ve kalp rahatsızlıklarının önlenmesinde destek olur.
Kaju fıstığında demir seviyesi oldukça yüksektir. Bu da kajuyu hamilelikte tüketilmesi gereken yiyecekler listesinin başına koyuyor. Hemoglobin üretiminde önemli bir rol oynayan demir, sağlıklı bir anne ve bebek için tüketilmesi gereken besinlerden.
Kaju fıstığı bakır açısından zengindir. Kan hücrelerinin, sinir sisteminin ve kalbin gelişiminde önemli rol oynayan bakır, cenin için ciddi önem taşır.
Kajuda bulunan bir diğer önemli mineral ise magnezyumdur. Kalsiyum ile birlikte, hamile kadınlarda kas ve kemik sağlığını destekler ve yüksek kan basıncı, tansiyon, migren ve bitkinliğe karşı korur.

Kaju Fıstığı Kilo Aldırır Mı?

Oldukça besleyici ve glisemik indeksi düşük bir besin olduğu için porsiyonlarınızı aşırı tutmadığınız sürece kilo aldırmaz. Aksine kaju fıstığı, uzun süre tokluk hissi verir. Bu sayede daha az yemenize ve kilo vermenize yardımcı olabilir. Ayrıca içerdiği yüksek enerji sayesinde hem spor yapanlar hem de kilo vermek isteyenler için önemli bir besin kaynağı.

Kaju Fıstığı Zararlı Mı?

Kaju fıstığını, aşırı tüketmediğin ve alerjin olmadığı sürece, gönül rahatlığıyla yiyebilirsin.
Aşırı miktarda kaju fıstığı tüketildiğinde, yaygın bir alerji türü olan anafilaksiye sebep olabilir. Alerjen kişiler üzerinde yüzün ve vücudun şişmesine sebep olabilir. Aşırı kaju fıstığı tüketiminin diğer yan etkileri arasında ishal ve kusma görülebilir.

Kaju Meyvesi (Kaju Elması) Nedir? Kaju Meyvesi Faydaları Nelerdir?

kaju-elmasi Ülkemizde özellikle fıstığıyla bilinen kajunun, meyvesinin de bir dizi yararı vardır. Kaju elması, kendine has kokusu olan, sulu ve tatlı bir meyvedir.

Kaju elması günlük bakır ihtiyacının yarısı karşılar. Vücutta bakır eksikliği ciddi sorunlara yol açabilmektedir. Bakır eksikliği, beynin çalışmasını yavaşlatır, bitkin hissetmeye sebep olur. Bakır, vücuttaki serbest radikallerin elimine edilmesini sağlar. Bağ dokusu ve kemik gelişimini destekler.
Kaju elması, anti bakteriyel özelliği sayesinde, Mide ülseri ve gastrit tedavisinde etkili olduğu biliniyor.
İçindeki antioksidan sayesinde yaşlanmayı geciktirdiği gibi kanser hücrelerinin yok olmasına yardımcı olabilir. Tansiyonu dengeler.
Suyu, C vitamini açısından zengindir.

Kaju Yağının Faydaları Nelerdir?

Kaju yağı, kaju kabuklarının soğuk press yöntemiyle sıkılmasıyla yapılır. Cilt sağlığı için önemli faydaları vardır.
E vitamini açısından oldukça zengin olan kaju yağı, cilde masaj yaparak düzenli kullanılması halinde kırışıklık ve çizgiler gibi yaşlanma belirtilerini önler.
Cildinizin nem dengesini korumasına yardımcı olur.
Cilt dokularını güçlendirir ve pürüzsüz bir cilde sahip olmanıza yardım eder.
Ciltteki gözenekleri temizleyerek cildinizin nefes almasını sağlar.
Saçlarda kepeklenmeyi önlemeye yardımcıdır.
Akne üzerine sürülen kaju yağı, aknelerin kısa sürede iyileşmesini sağlar.
Kaju yağı, bileşenlerinde bulundurduğu E vitamini sayesinde mantar enfeksiyonuna karşı etkilidir.

Kaju Fıstığını Nasıl Tüketmeliyim?

Bu lezzetli ve sağlıklı kuruyemişi tüketmenin onlarca yolu var. İçerdiği yüksek enerji, kaju fıstığını iyi bir atıştırmalık yapıyor. Kaju fıstıklarını, sotelediğiniz sebzeler ile karıştırarak yiyebilirsin, salatalara ekleyebilirsin. Veya kajulu detoks içeceği olan Juico Beyaz’ı, özellikle spor öncesi enerji vermesi açısından tercih edebilirsin.