Zerdeçal Nedir?

Aynı zamanda hint safranı olarak da bilinen, tadı köriye ve safrana benzeyen zerdeçal, uzun yıllardır medikal özellikli baharatlar arasında ki önemli yerini koruyor. Doğuda uzun yıllardır bir çok hastalığa tedavi amaçlı kullanılan bu baharat, ağırlıklı olarak Hindistan ve Uzak Doğu’da yetiştirildiği için çoğunla Hint ve Uzak Doğu yemeklerinde karşımıza çıkıyor.

Mutfaklarımızda daha çok toz halinde kullandığımız zerdeçalın bitki hali resimdeki gibi zencefile benzer bir yapıda. Zencefilgiller familyasından gelmesinin bu benzerlikte rolü büyük tabi.

Zerdeçalın Özü Curcumin

Zerdeçalın aktif maddesi curcumindir. Curcumin güçlü miktarda E ve C vitamini içerir. Yani zerdaçalı bu kadar mükemmel kılan aslında içerisindeki curcumin maddesidir.

Curcumin doğada bulunan iyileştirici bitkisel maddeler arasında en güçlülerinden biridir. Zerdeçal ise curcuminin daha hafifletilmiş, mutfak kullanımına uygun versiyonudur diyebiliriz.

Demir ve manganez bakımında oldukça zengindir. Aynı zamanda curcumin uyku düzenleyen ve depresyon engelleyen serotonin salgılanmasını sağlayan B6 Vitamini, diyet lif, bakır ve potasyum açısından da zengindir.

Curcumin maddesi aynı zamanda kaslarında daha geç yorulmasını sağlayarak spor performansına da destek oluyor, kas ağrılarının daha çabuk geçmesine ve kaslarında daha hızlı gelişmesine yardımcı oluyor. Sporculara bizden söylemesi.

İltihap Önleyici

Zerdeçalın en dikkat çeken faydalarından biri önemli derecede antienflumatuar (iltihap azaltıcı) ve antioksidan etkisi olmasıdır.

Kronik iltihaplanma modern tıpta bir çok hastalığın başlangıç sebebi olarak bilinmektedir. Zerdeçalın ise bu konuda oldukça etkili olduğu kanıtlanmıştır. Antienflumatuar (iltihap azaltıcı) özelliği o kadar güçlüdür ki bir çok iltihap önleyici ilaç ile eşit miktarda etkisi vardır.

Bu sebeple vücudumuzun yabancı maddelerle savaşma ve iyileşme sürecinde büyük oranda destek olabilir. Yani hem hasta olmamamız hem de hastalığımız çabuk geçsin diye yardımcı.

Vücudumuzun günlük faaliyetleri esnasında ortaya çıkan, DNA’mıza zarar verip hızlı yaşlanma ve kansere sebep olabilen serbest radikallere karşı hücrelerin korunmasına destek olur.

Bağışıklık Sistemine Destek

Özellikle mevsim geçişlerinde hem çocukların hem de yetişkinlerin düzenli zerdeçal kullanımına özen göstermesi önemli. Çünkü zerdeçal serbest radikallere karşı hücreleri koruduğu ve serbest radikal oluşumuna engel olduğu için bağışıklığımıza da önemli derecede destek olur.

Zerdeçal ile Zayıflama

Zerdeçalın metabolizma hızlandırıcı etkisi mevcuttur. Zerdeçalın içerisinde bulunan curcumin maddesi yağ yakımına yardımcı olan safranın akışına destek olur. Bu sebeple sindirim ve hazım sorunları için de oldukça etkili bir baharattır. Aynı zamanda yağda çözündüğü için yağlı yemeklerde kullanılması veya yağlı yemeklerden sonra alınması sindirime yardım amaçlı tavsiye edilir.

Zerdeçalın Diğer Faydaları

•Doğal karaciğer detoksu etkili

•Karın ağrısını hafifletmeye yardımcı

•İltihap önleyici ve iyileştirici etki

•Gaz ve idrar söktürücü

•Hazmı kolaylaştırıcı

•Kan şekerini düzenlemeye yardımcı. Özellikle yemekte kullanıldığında yemek sonra kan şekerini düzenlemek oldukça etkili

•Ödem azaltıcı etki

•Karın şişkinliğini indirmeye yardımcı

•Tüberküloz üzerinde olumlu etkili

•Kolestrolü azaltıcı etki

•Alzaymır ve depresyon üzerinde olumlu etkilerini gösteren çalışmalar mevcut. İçerisindeki mutluluk hormonu olarak da bilinen serotonin hormonu salgılatan B6 sebebi ile depresyon tedavisinde kullanımı öneriliyor.

•Kanser hücrelerinin gelişmesine sebep olan serbest radikallerin oluşmasını engelleyici etkisi bulunur. Bu sebeple kanser hastalarının tedavi süresince zerdeçal kullanmaları öneriliyor. Aynı zamanda bir çok çalışma kanser hücrelerinin oluşumunu engellemede de etkili olduğunu kanıtlamış.

Yani bizim önerimiz en azından günde yarım çay kaşığı zerdeçalı hayatınıza dahil etmemiz. Peki nasıl mı?

Zerdeçal Nerelerde Kullanılır?

1)Yemeklerinde kullan

Sorunu duyar gibiyiz, bu zerdeçal hangi yemeklerde kullanılır? Tatlılar dışında herşeyle kullanılabilir aslında. Körinin ve safranın yakıştığı bir çok yemekle deneyebilirsin.

Özellikle yumurta ile çok yakışıyor. Kahvaltılarında yumurta tercih ediyorsan her gün bir çay kaşığından biraz daha az ekleyerek tüketebilirsin. Dilersen haşlanmış, tavada göz veya omlet olarak. Şahsen biz bu kuralı oldukça benimsedik.

Etli yemeklerde hem eti marine amaçlı hem de sonrasında baharat olarak kullanabilirsin.

Sebzelere çok yakışan bu baharat ile her sebze yemeğini renklendirip tat katabilirsin. Brokoli, brüksel lahanası, karnabahar ve kabak ile kullanımı oldukça yaygın.

Senin için hazırladığımız leziz zerdeçallı karnabahar yemeği tarifine buradan ulaşabilirsin.

2)Çayını Yapabilirsin

Ben yemek yapamıyorum veya yemeklerde baharattan hoşlanmıyorum diyorsan zerdeçallı çayı hayatına adapte edebilirsin.

Zerdeçal Çayı Tarifi

1 çay kaşığı zerdeçal tozu 2 bardak su. 8-10 dakika demlenmesini bekleyebilirsin. Bu esnada dilersen içine 1 çay kaşığı zencefil de ekleyebilirsin. Tadı hoşuna gitmezse her zaman bal-limon-ve tarçın ile tatlandırabileceğini unutma!
Tadı keskin gelirse daha fazla su ile de deneyebilirsin.

3)Juico Sarı İçebilirsin

Limon, bal ve kırmızı biber ile zerdeçalın buluştuğu, düşük kalorili, metabolizma hızlandırıcı, tam bir C Vitamini bombası zerdeçallı detoks içeceğimiz Juico Sarı’yı içebilirsin.

Referanslar:

http://www.saglikaktuel.com/bitki-ansiklopedisi-zerdecal-nedir-faydalari-nelerdir-1556.htm
http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-662-turmeric.aspx?activeingredientid=662
https://draxe.com/turmeric-benefits/
https://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-turmeric/
http://www.sifalibitkitedavisi.com/zerdecal-cayi-nasil-yapilir.html
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=78
http://www.mindbodygreen.com/0-6873/25-Reasons-Why-Turmeric-Can-Heal-You.html
http://www.huffingtonpost.com/2014/10/18/turmeric-health-benefits-curcuminn5978482.html
http://xn--iyiyaa-0jb.com/zerdecalin-faydalari