Profesyonel spor eğitmeni Burçin Ayaz sağlıklı bir yaşam için spor yaparken beslenmenin önemine de dikkat çekerek, düzenli detoksun önemini hatırlatıyor.

Aslında düzenli detoks yapmak, uyguladığımız egzersiz programlarından, hatta alışkanlık haline getirdiğimiz diğer rutinlerden daha zor değil. Sadece yemek alışkanlıklarımızdan sağlıksız besinleri çıkararak, birkaç günlüğüne vücudumuzu dinlendirmemiz yeterli. Üstelik bunu yaparken aç kalmamız gerekmiyor. Aksine vücudumuzun ihtiyacı olan tüm vitamin, mineral ve diğer besinleri almaya devam etmemiz çok daha sağlıklı.

Bu konuda daha doğru bilgiyi konunun uzmanından öğrenmek için başarılı Personal Trainer Burçin Ayaz ile görüştük. Bir spor eğitmeni olarak beslenmenin önemine vurgu yapan Burçin, yaptığı küçük değişikliklerle detoksu da spor gibi hayatının bir parçası haline getirmiş. Düzenli detoksun önemini gelin bir de Burçin’den öğrenelim.

Toksinlerden arınmak için detoksa ihtiyacımız var.

Detoks demek, vücudu sağlıklı bir düzene geçirmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak demektir. Nasıl dış güzelliğimiz için bakım yapıyorsak, vücudumuzun iç huzuru ve sağlığı için de toksinlerden arınmaya ihtiyacımız var. Bu toksinleri temizlemenin yolu da antioksidan almaktan geçiyor.

Ancak yıllarca vücudumuzda biriken toksinlerden 3-5 gün gibi kısa bir sürede kurtulmak elbette mümkün değil. Bu nedenle detoksu sağlıklı bir yaşam için rutin haline getirmek ve her ay düzenli olarak uygulamak gerekiyor.

Detoksu bilinçsiz bir şekilde uygulamak sağlıklı değil!

İnsanlar genellikle detoksa önyargılı bakıyor. Bunun en önemli nedeni, detoksun bir tür diyet olarak görülmesi.

Detoks ile sindirim sistemini rahatlatabilir, besinlerden alınan toksinlerden kurtulabilir ve günlük hayatın stresini hafifletebiliriz. Elbette ki zayıflamaya ve kilo vermeye de yardımcı olabilir, fakat detoks bir diyet değildir.

Sadece sıvı tükerek günlerce aç kalmak, vücuda faydadan çok zarar verir. PT olarak hızla zayıflamak isteyen danışanlarıma kesinlikle ilk önerim detoks olmuyor. Bunun yerine kişiye özel daha sağlıklı ve faydalı programlar öneriyorum.

Detoks diyet değil, fakat diyet programlarına dahil edilebilecek bir alışkanlık olduğunu da söylemeliyiz. Besin değeri yüksek fakat kalorisiz içecekler, tatlı ihtiyacını karşılayacak sağlıklı atıştırmalıklar ve 1-3 günlük sıvı beslenme paketleri diyet sırasında da toksinlerden arınmak için mükemmel bir yöntem olabilir.

Kış aylarında diyet yaparken sağlığınızdan olmayın.

Hastalıklara en açık olduğumuz kış aylarında bağışıklık sistemini ve vücudun alkali dengesini korumak çok önemli. Bunu da kök sebzeler ve lif kaynağı olan besinlerden sağlarız. Aynı zamanda sezonun meyve ve sebzelerini de öğünlere dahil etmek, bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcı olacaktır. Kış aylarında havuç, pancar, kereviz, ıspanak, balkabağı, kara lahana gibi sebzeler Burçin Ayaz Detokstüketilebilir. Meyve olarak ise Ayva, Nar, Mandalina, Muz, Ananas ve Avokado kış aylarında bağışıklık sistemini destekleyen en önemli besinler diyebilirim.

Sebzelerin çoğunun %90-95’i sudur. Vitamin, mineral, lif, fitobesin içeriği yüksektir ve sağlıklı diyetlerin temel besinleridir Renkleri koyulaştıkça alkalilik oranı artar. Ayrıca çiğ tüketildiklerinde henüz enzimler yok olmadan ve besin değeri kaybolmadan tüketilmiş olurlar. Fakat genel sorun şu ki, sebzeleri çiğ tüketmek oldukça zor. Bu nedenle danışanlarıma soğuk sıkım (cold press) yöntemiyle elde edilen, sebze içerikli içecekler öneriyorum.

Protein ihtiyacı için baklagil tüketimi çok önemli.

Özellikle spor yapan kişiler protein ihtiyacı deyince ilk olarak et, süt, yumurta gibi ürünleri düşünüyor. Fakat protein alımında baklagillerin yeri çok önemli. Sanıldığının aksine baklagiller, bitkisel gıdaların içinde en yüksek protein oranına sahip kurutulmuş tohumlardır. Kontrollü tüketildiğinde içerisindeki karbonhidrat yağ olarak depolanmaz.

Baklagilleri birçok yolla sofralarımıza dahil edebiliyoruz. Özellikle kış dönemlerinde çorbalar soğuk havaya karşı içimizi ıstıacak, sağlıklı bir tercih. Bu günlerde dünyada yeni bir trend büyüyor, "Souping" yani "Çorba Detoksu".

Kış aylarında detoks yapmak, diyete programına sağlıklı içerikler dahil etmek ya da hastalıklardan korunmak için bağışıklık sistemini güçlendirmek isteyenler çorba detoksunu tercih edebiliyor. Souping ile birden fazla sebzenin içerdiği besin değerini alırken, aynı zamanda baklagillerin protein içeriğinden faydalanmak mümkün oluyor. Aç kalmadan detoks yapmak ve kalorisiz beslenmek de bu yöntemin diğer artıları.

Detoksu hayatınızın bir parçası haline getirin.

Bir kez daha vurgulamak istiyorum ki, detoks bir arınma programıdır. Diyet programınıza da dahil edebileceğiniz detoks öğünleri ile toksinlerinizden kurtulabilir, vücudunuzu dinlendirebilir ve bağışıklık sisteminizi güçlendirecek besin içeriklerini alabilirsiniz.

Nasıl düzenli spor yapıyorsanız, detoksu de rutinlerinizden biri haline getirmelisiniz. Bir kez yapılacak detoks uzun vadede etkili olmayacaktır. Bunun yerine 1-2 ayda bir gerçekleştireceğiniz 2-3 günlük detoks programı size zamanla sağlık, zindelik ve hatta yaşam enerjisi verir.

Unutmayın detoks diyet değildir. Kendinize iyi bakmak için gerekliliktir.

Personal Trainer Burçin Ayaz